بالاخره سیاست دولت در قبال واردات خودرو قدری روشن تر از قبل شد. فاطمی امین، وزیر صمت گفته که «عمده واردات خودرو مربوط به محصولات کمتر از ۱۰ هزار دلار خواهد بود.» محدوده قیمتی که برای شکستن انحصار بازار تولیدات داخلی خطر چندانی محسوب نمی شود. این یعنی آنکه سایه سیطره تولیدات کم کیفیت و عموما بدون استاندارد داخلی حالا حالاها از سر شهروندان ایرانی کنار نخواهد رفت. پیش از این در ماه های گذشته، وقتی دولت از تلاشش برای واردات خودرو سخن گفته بود خیلی ها پیش بینی می کردند که قدرت و لابی سنگین خودروسازان داخلی اجازه نخواهد داد تا واردات به شکلی انجام شود که بازار آنها به هم بریزد. موضوع اما نکته دیگری هم دارد؛ اینکه در محدوده عنوان شده وارداتی توسط وزیر صمت، این چینی ها خواهند بود که نفع اصلی را می برند نه خودروسازان صاحب نام.
بررسی گزینه هایی که قیمت آنها در بازار بین المللی زیر ده هزار دلار است به خوبی نشان می دهد که چینی ها با این شرایط تعیین شده توسط دولت چگونه برنده بازار ایران خواهند بود. هر چند هنوز معلوم نیست کهایا این خودروها با همان معادل ریالی قیمت بین المللی در ایران عرضه خواهند شد یا خیر؟ کما اینکه یکی از مشکلات اصلی بازار خودرو در ایران این است که همان خودروهای با کیفیت خارجی هم چند برابر قیمت دلاری شان در سطح جهانی در ایران خرید و فروش می شوند.
سوئیست DX3 یکی از خودروهای ۱۰ هزار دلاری است که میتواند روانه بازار ایران شود. این خودرو تولید همان شرکتی است که سال ها قبل ون دلیکا را روانه بازار ایران کرد که بیش از یک دهه است از آن عموما به عنوان تاکسی استفاده می شود. این ماشین ساخت چین است.
کمتر کسی است که نداند خودرویی با این نام یک محصول چینی است. محصولی کوچک با موتوری الکتریکی که تنها 41 اسب بخار تولید می کند.
ویچای U70 هم یک خودروی چینی دیگر و البته از نوع کراس اوور است. مدل ۲۰۲۰ این خودرو در بازار چین با قیمتی در حدود ۱۰۷۰۰ تا ۱۷۱۵۰۰ دلار به فروش میرسد.
گزینه چهارم واردات به ایران اما از شرکت خوشنام، قدیمی و ژاپنی سوزوکی است. اما نه به قدرت و توان محصولات دیگر این شرکت که هم اکنون در ایران عرضه می شوند. موتور این مدل سوزوکی ۱.۲ لیتر حجم دارد که توانی برابر با ۹۰ اسب بخار تولید می کند.
باز هم یک خودروی چینی از برند شناخته شده چری در ایران و باز هم با موتور الکتریکی که توان بسیار محدود 27 اسب بخار را تولید می کند. این خودرو در بازار چین حدود ۴۶۹۰ الی ۶۸۹۰ دلار قیمت دارد.
شاید نام این خودرو برای مشتریان ایرانی چندان آشنا نباشد اما باز هم با یک خودروی چینی مواجه هستید که با موتور الکتریکی خود 50 اسب بخاتر نیرو تولید می کند. قیمت این خودرو نیز در بازار جهانی برابر با ۸۵۰۰ دلار است.
گزینه هفتم ما هم باز یک تولید خودروسازان چینی است که یک موتور الکتریکی با قدرت 27 اسب بخار دارد.
این خودرو که نخستین محصول تمام الکتریکی استارت آپ چینی Jemmell محسوب میشود، از یک موتور برقی بهره میبرد که قدرت ۶۰ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر به تولید میرساند. برای خرید این خودرو در بازار چین باید حدود ۵۲۰۰ تا ۷ هزار دلار هزینه کرد.
این خودرو به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده است که حداکثر قدرت آن برابر با ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن نیز برابر با ۱۴۳ نیوتنمتر است. شما باز هم با یک محصول چینی مواجه هستید که در بازار این کشور ۸ الی ۱۲ هزار دلار قیمت دارد.
دهمین گزینه ما که حدود ۴۲۰۰ دلار در بازار چین قیمت دارد با موتور الکتریکی خود ۳۹ اسب بخار توان تولید می کند.
این محصول اقتصادی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با حداکثر قدرت ۱۱۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۳ نیوتنمتر مجهز شده و در بازار چین حدود ۹۳۰۰ تا ۱۴۲۰۰ دلار قیمت خورده است.
ما با یک هاچ بک برقی طرف هستیم که ۶۱ اسب بخار توان دارد و باز هم ساخت کشور چین است.
برند این ماشین چینی هم برای ایرانی ها به اندازه کافی آشناست اما بر خلاف نمونه های حاضر در کشورمان موتور الکتریکی دارد که ۶۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. این محصول در بازار چین با قیمتی در حدود ۱۰۴۰۰ تا ۱۲ هزار دلار معامله میشود.
کراس اوور E30 از جمله محصولات ارزان قیمت برند ونوشا است که احتمال دارد در آینده به بازار ایران راه پیدا کند. این کراس اوور دارای یک موتور الکتریکی است که توانی برابر با ۴۴ اسب بخار را به تولید میرساند. برای خرید این کراس اوور در بازار چین باید حدود ۹۵۰۰ تا ۱۱۵۰۰ دلار هزینه کرد.
این ماشین یکی از محصولات شرکت هوزون اوتو است و از یک موتور الکتریکی بهره میبرد که در نسخه پایه قدرت ۵۴ اسب بخار و در نسخه بالاتر قدرت ۷۴ اسب بخار را به تولید میرساند. این محصول در بازار چین با قیمتی در حدود ۹۲۰۰ تا ۱۸۵۰۰ دلار معامله میشود.
بالاخره به حصولی از یک برند معتبر غیرچینی در این فهرست رسیدیم. این خودرو به یک پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر مجهز شده است که میتوان آن را در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ سفارشگذاری کرد. نسخه تنفس طبیعی توانی برابر با ۷۵ اسب بخار را به همراه گشتاور ۹۵ نیوتنمتر به تولید میرساند. این خودرو در بازار جهانی ۱۱۴۰۰ دلار قیمتگذاری شده است.
این دومین محصول ژاپنی در لیست ماست. این خودرو دارای یک پیشرانه ۳ سیلندر ۶۵۷ سیسی هیبرید است که توانی برابر با ۴۹ اسب بخار را به تولید میرساند. مزدا کرول ۲۰۲۲ در بازار ژاپن ۸۶۸۰ دلار قیمت خورده است.
نهایتا آخرین محصول هم باز از کشور ژاپن است. این خودرو از یک پیشرانه ۳ سیلندر بهره میبرد که حداکثر قدرت آن برابر با ۶۳ اسب بخار است. برای خرید این محصول در بازار چین باید حدود ۱۰۴۳۸ تا ۱۲۱۹۹ دلار هزینه کرد.
با این ترتیب نه فقط دایره انتخاب برای واردات خودروهای محدوده 10 هزار دلار بسیار محدود است بلکه قسمت اعظم این انتخاب ها هم محدود به خودروسازان چینی می شود که عموما محصولاتی با کیفیت نه چندان مطلوب روانه بازار می کنند. حتی اگر اگر دولت برنامه داشته باشد خودرو اروپایی دست دوم نیز وارد کند، باز هم به راحتی نمیتواند با چنین قیمتی خودروهای مناسبی خریداری کند. قیمت متوسط خودرو کار کرده در کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و فرانسه در بازه ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار قرار میگیرد. این یعنی آنکه واردات خودرو با این شرایط صرفا فرصتی برای خودروهای ارزان چینی در کنار حفظ انحصار خودروسازان ایرانی خواهد بود، بی آنکه تغییری در رضایت مشتری، کیفیت خودرو و تناسب آن با قیمتش به وجود آید.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟